Culture United in Edinburgh

Burns and Beyond, Harry Potter en Highland games

Lorna McDonald van de gemeenteraad van Edinburgh en Evelyn Moore, lerares aan de Flora Stevenson Primary School, organiseerden het Multiplier Event voor CULTURE UNITED in Edinburgh! Zij nodigden leerkrachten van basisscholen in de regio uit om informatie en leermiddelen te delen over het CULTURE UNITED project, dat deze maand ten einde komt. Zij toonden de leerkrachten de leermiddelen en hulpmiddelen die tijdens 3 jaar CULTURE UNITED zijn gecreëerd en spraken over hun ervaringen en die van hun collega’s uit Oulu (Finland), Leeuwarden (Nederland) en Dundalk (Ierland). Maar nog belangrijker was dat zij de kinderen van Evelyn’s klas (P7) vroegen wat zij van het project vonden en hoe hun ervaring was!

“Het was zo leuk en interessant; ik heb dingen geleerd die ik nog niet wist!”

Naast het Burns and Beyond evenement dat door de Edinburgh Partners (Unique Events, de gemeenteraad van Edinburgh en 3 basisscholen in Edinburgh) in het eerste jaar werd georganiseerd, organiseerde Evelyn twee andere evenementen met haar klas. Omdat Burns and Beyond door Covid niet tijdens jaar 2 van CULTURE UNITED kon plaatsvinden, organiseerde zij simpelweg een evenement IN haar klas met haar leerlingen. Het thema dat zij produceerden was Harry Potter, omdat hij net zo beroemd en net zo Schots zou kunnen zijn als de dichter Robert Burns was. Edinburgh is de stad waar de schrijfster van Harry Potter, J.K. Rowling, veel van de Harry Potter boeken heeft geschreven en zij woont sinds 1993 in Edinburgh. Met Harry Potter als thema vertelde Evelyn in haar klas verhalen en creëerde ze ‘mysteries’ om de kinderen creatief en nieuwsgierig te maken. In het midden van een les schreeuwde je dan ineens (want ja: Evelyn schreeuwt echt als ze enthousiast wordt!) ” KIJK! IK ZAG NET HEDWIG OP DE VENSTERBANK!”

Uiteraard brachten deze acties de creativiteit en verbeelding van de kinderen op gang. Evelyn gebruikte dit om les te geven over erfgoed en lezen (Harry Potter-verhalen), maar ook over wiskunde en scheikunde (toverdranken maken en ingrediënten afmeten).

Omdat deze manier van lesgeven (zullen we het CULTURE UNITED lesgeven noemen?!) zo goed werkte, vroeg Evelyn in het derde jaar aan de kinderen wat zij zouden willen doen op het gebied van “een evenement in hun klas”. De kinderen kwamen met de highland games. Highland games maken al honderden jaren deel uit van de Schotse cultuur en zijn vandaag de dag nog even populair als vroeger. En dat is geen wonder als je het gevoel van gemeenschap, erfgoed en feestelijkheid bij elk van de Schotse Highland games ervaart. Hoewel de wedstrijden in het teken staan van pijproken, drummen, dansen en Schotse atletiek, omvatten de spelen ook entertainment en tentoonstellingen rond andere aspecten van de Schotse en Gaelische cultuur.

De kinderen en hun lerares Evelyn organiseerden hun eigen highland games en leerden over sport, dansen, vriendschap en veerkracht. Veerkracht, want op de geplande dag van de spelen was het weer zo slecht dat ze het moesten afzeggen en uitstellen…. Gelukkig konden ze bij de tweede poging hun spelen wel uitvoeren. De foto’s spreken voor zich!