Maak kennis met De Jutter: onderdeel van het Island Schools project / iSHRINK

Na verschillende gesprekken met onderwijsexperts die zich bezighouden met ontvolking en innovatie, ging De Jutter bij ons aan de slag – Learning Hub Friesland, een Nederlandse educatieve non-profit. Ze gingen op zoek naar Europese partners om hen te helpen bij het maken van innovatief leermateriaal dat rekening houdt met hun eilandomgeving en die hen in contact brengt met andere eilandscholen. Dit werd het iSHRINK-project, dat in augustus 2020 een driejarige subsidie ​​kreeg in het kader van het Erasmus + -programma van de EU. iSHRINK heeft tot doel de Europese eilandscholen met elkaar te verbinden om een ​​innovatief onderwijs te creëren gebaseerd op duurzaamheidsuitdagingen. Met andere projectpartners uit IJsland, Nederland, het VK, Spanje en Griekenland, zal het project de topuniversiteiten samenbrengen om te werken aan onderwijs en duurzaamheidswerk met eilandscholen om samen het leermateriaal te creëren dat de nadruk legt op leerlingen ‘ actief burgerschap en de duurzame toekomst van hun eilanden. Op 30 november vond de kick-off meeting met onze partners digitaal plaats.

De Jutter is een gemengde basisschool en middelbare school op het Nederlandse eiland Vlieland – het is tevens de enige school op het eiland. De Jutter biedt onderwijs aan circa 90 leerlingen tussen de 4 en 18 jaar. De school is gehuisvest in een speciaal ontworpen gebouw dat in 2016 officieel geopend is. Naast het basis- en voortgezet onderwijs herbergt de school ook de eilandbibliotheek, kinderdagverblijf en jeugdcentrum.

Vanwege de diverse leeftijdscategorie van studenten en de kleine omvang van de school, zijn de klassen samengesteld uit studenten die in dezelfde ontwikkelingsfase vallen in plaats van dezelfde leeftijd. Hoewel de basisschool en de middelbare school twee verschillende structuren binnen dezelfde school zijn, legt de educatieve benadering van de school als geheel de nadruk op samenwerking. Dit betekent dat er in de praktijk veel interactie is tussen de twee niveaus. Als een van de twee eilandscholen in het consortium van Island Schools zal De Jutter een testcase en een ambassadeur zijn die andere eilandscholen in heel Europa vertegenwoordigt. Ze zullen ook voortbouwen op eerdere ervaringen – De Jutter leidde eerder het Europese project “3D in Education“, dat veel leraren en studenten van verschillende scholen uit 6 landen bijeenbracht om te leren over de toepassing van 3D-technologie in het onderwijs en de omgeving. Leerlingen uit De Jutter en uit Astypalaia in Griekenland, de andere partnerschool in het project, krijgen de kans om elkaar te bezoeken gedurende twee leerweken, gepland voor 2022 en 2023. Leerlingen zullen ook samenwerken met universitaire onderzoekers en andere experts om naar boven te komen. met beleidsaanbevelingen voor de toekomst van hun eilanden en scholen. Ze krijgen de kans om deze op Europees niveau te presenteren tijdens de eindconferentie van het project in 2023.