Ongeveer 90% van de banen vereist tegenwoordig een bepaald niveau van digitale vaardigheden, en sommige studies hebben aangetoond dat de laaggeschoolde (laaggeschoolde) werkende volwassenen het meest kwetsbaar zijn op de huidige arbeidsmarkt. Dat is de reden waarom DIGITAL, een Erasmus+ -project dat partners uit Nederland, Griekenland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Ierland samenbrengt; was geboren. Het belangrijkste doel van DIGITAL is om dit arbeidssegment te helpen door het vermogen van docenten die met hen werken te vergroten om digitale leerstrategieën en hulpmiddelen te gebruiken.

LHF kondigt vandaag aan dat de eerste output van het project is afgerond! We willen onze Nederlandse partners bedanken voor het delen van hun ervaringen en kennis over best practices tijdens het maken van output: Dhr. Ashwin Brouwer van Friesland College, Dhr. Kevin de Groot van Ons Kruispunt en Dhr. Jan Douwes van Afûk.

Deze output is een digitale publicatie genaamd “Digital Good Practice Compendium”, bedoeld om te gebruiken door leerkrachten, opleiders en onderzoekers op het gebied van digitaal volwassenenonderwijs in Europa. Het compendium moedigt het delen van kennis en intercollegiaal leren tussen organisaties voor volwasseneneducatie en belanghebbenden aan door toonaangevende innovatieve benaderingen voor het gebruik van digitaal onderwijs voor volwassenen te identificeren en te delen, met speciale aandacht voor kansarme en gemarginaliseerde volwassenen en NEET’s.

In het compendium leest u over de ervaringen van docenten voor volwassenen uit heel Europa met hun digitale tools, en legt u uit wat wel en niet werkt in hun dagelijkse praktijk met lerende volwassenen. In bijna elke case study is er een klikbare knop, zodat u erop kunt klikken en van hen kunt horen in de korte video-interviews.

Als je meer tijd hebt, bekijk deze video van Jan Douwes (Afûk) waarin hij vertelt wat hij denkt dat de toekomst van digitaal onderwijs zal zijn.