Doelgerichte rekrutering van gamers, boefjes en makers in Makerspaces. Jonge mensen motiveren die niet langer gemotiveerd zijn voor school om te leren en te experimenteren.

Makerspaces hebben een grote invloed op het leren van studenten, de ontwikkeling van ondernemersvaardigheden en de persoonlijke ontwikkeling.

Het aantal Fablabs en MakerSpaces in Europa is de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. En dat is maar goed ook, want Makerspaces werkt aan het democratiseren van toegang tot technologie en heeft vaak als doel om ook actief de toekomst van jongeren te ondersteunen.

De voordelen van educatieve makerspaces zijn talrijk en divers. Hoewel ze niet zonder uitdagingen komen, kunnen makerspaces een aanzienlijke impact hebben op het leren en ontwikkelen van studenten.

Een echte makerspace biedt student-gestuurde mogelijkheden voor open verkenning voor iedereen. Een geweldige makerspace is gepersonaliseerd, diep (waardoor dieper leren mogelijk is), empowerment, rechtvaardig, gedifferentieerd, opzettelijk en inspirerend.

Geweldige makerspaces democratiseren leren. Toch moeten we meer discussie horen over hoe deze ruimtes kunnen worden gebruikt door alle leergroepen, in het bijzonder leerlingen en studenten die de motivatie missen en het risico lopen om de school te verlaten en een NEET te worden (niet in onderwijs, werk of opleiding).

We zijn ervan overtuigd dat MakerSpaces zich in de unieke positie bevindt om training en opleiding aan deze jongeren aan te bieden en hen te motiveren om geen NEET te worden. Wij geloven dat MakerSpaces ook de ondernemersvaardigheden van deze NEET-doelgroep kan verbeteren.

Project Partners

Friesland College, The Netherlands
Vives University, Belgium
Rhizo, Belgium
Spes Nostra, Belgium
FabLab Cuenca, Spain
M-Lab, Lithuania

Project Funders