In de 21e eeuw worden we omringd door complexe en slecht gestructureerde kwesties zoals het bestrijden van de wereldwijde klimaatverandering, het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus, dierproeven voor medische doeleinden, de consumptie van GGO-voedsel, de oprichting van kerncentrales en klonen. Dergelijke ambivalente vraagstukken worden sociaalwetenschappelijke vraagstukken genoemd.

Vanwege het controversiële karakter ervan, nemen individuen die deelnemen aan het besluitvormingsproces over deze kwesties beslissingen door na te denken over vele bronnen van bewijs, zoals de media, familie, andere mensen, de verhandelingen van wetenschappelijke autoriteiten en persoonlijke rechtvaardigingen. Risicopercepties, misverstanden en short-cut bias (d.w.z. affectheuristiek) die in dit proces worden gebruikt, belemmeren effectieve besluitvorming.

Tegenwoordig hangen bijvoorbeeld veel mensen terug van het Covid-19-vaccinatieproces vanwege ontwrichtende factoren zoals misverstanden, mediamanipulatie en risicopercepties. Regeringen en beleidsmakers streven ernaar om beslissingen te nemen over controversiële wereldwijde en lokale problemen zoals pandemieën, opwarming van de aarde, consumptie van GGO-voedingsstoffen en vaccinveiligheid door bronnen van bewijs eerlijk te evalueren en de betrouwbaarheid van meerdere bronnen van bewijs in twijfel te trekken.


Doelstellingen van ons project:

Verbetering van de prestaties, zelfeffectiviteit en motivatie van volwassen docenten van laaggeschoolde volwassenen en een demonstratie van de praktijk die sociaal gevoelige en controversiële sociaalwetenschappelijke kwesties op competente wijze zal aanpakken.

Verbetering van vaardigheden voor het gebruik van digitale hulpmiddelen en verhoging van de effectiviteit om de belangrijkste competenties van leerlingen te ontwikkelen in de context van ALE. We willen multidimensionale en sectoroverschrijdende samenwerking versterken om de sterke punten van de partners te verenigen, hun tekortkomingen te compenseren en hun multiculturele behoeften te dekken, en harmonie te creëren in de context van volwasseneneducatie.

Project Partners

E - Seniors, France
Olemisen Balanssia RY, Finland
Bursa Uludag Universitesi, Turkey
Polygonal, Italy
Centro Educacion Permanente CEHEL, Spain
Learning Hub Friesland, Netherlands

Project Funders

Erasmus