Creatieve middelen om lokale gemeenschappen te faciliteren

Uitgangspunt en achtergrond van het Cre-Com project is de sociale afstand die nodig is vanwege de pandemie die begin 2020 is uitgebroken en de reeks beperkende maatregelen die daarvoor nodig zijn.

In deze situatie hebben professionals en organisaties die informele leeractiviteiten voor volwassenen organiseren plotseling al hun activiteiten voor onbepaalde tijd stopgezet. Na een korte opluchting maakte de tweede golf van de epidemie duidelijk dat zij voor lange tijd geen terugkeer naar hun oorspronkelijke activiteiten konden verwachten.

Terwijl de formele subsystemen van het onderwijs zich snel aan digitale instrumenten en methoden hebben aangepast en een groot deel van het onderwijs naar virtuele ruimten is verhuisd, was deze verschuiving veel moeilijker voor de sector volwasseneneducatie. Ook hier heeft de overgang, vooral bij formele opleidingen (bv. taalcursussen), snel plaatsgevonden. Toch zijn die zogenaamde informele leerprogramma’s, waarvan de essentie het naast elkaar bestaan en het gemeenschappelijk beleven van activiteiten en ervaringen is, tot op heden niet gevonden.

De redenen hiervoor zijn velerlei, maar volgens ons onderzoek ligt de oorzaak niet in het ontbreken van digitale vaardigheden of instrumenten, maar in de moeilijkheden om de aard van de activiteiten in de virtuele ruimte om te zetten.

Dit alles is niet alleen een probleem omdat groepen mensen hun kennis niet op deze manier kunnen uitbreiden, maar ook omdat deze activiteiten doorgaans niet alleen bedoeld zijn om te leren, maar ook voor het algemene welzijn van de gegeven gemeenschappen en het ondersteunend functioneren van sociale groepen. Voorbeelden van dergelijke programma’s zijn kookclubs, waar deze evenementen, naast het leren bereiden van gezonde maaltijden met moderne technieken, ook een vorm van sociaal samenzijn zijn is voor de deelnemers.

In de huidige situatie is met hun verdwijning echter een leegte ontstaan die ook de mentale toestand van de gemeenschappen sterk verslechtert.

Informele leerprogramma’s worden in verschillende contexten in verschillende landen uitgevoerd. In veel landen vallen deze grotendeels onder de verantwoordelijkheid van de plaatselijke autoriteiten of een van hun instellingen. Er zijn regio’s in de EU waar NGO’s en, op een zelforganiserende manier, de bevolking deze programma’s zelf opzetten. Echter, ongeacht de uitvoering ervan, vinden we in alle gevallen enige organisatie achter de programma’s en zijn de meeste docenten, professionals uit de volwasseneneducatie, de directe uitvoerders die de programma’s methodologisch ondersteunen.

Ons project is gericht op deze organisaties en docenten, programma-organisatoren. We ontwikkelen een online modulaire training en een actieplanmethodologie voor organisatie- en programmaontwikkeling.

Project Partners

M-Around
Municipality of Maroslele
Spektrum Educational Centre
BragaMob

Project Funders

Erasmus