Wat is een Disseminatieplan en wat is de rol ervan?
Volgens de Erasmus + Programmagids 2020 is “Dissemination” oftewel “Verspreiding” een gepland proces om informatie te verstrekken over de resultaten van programma’s en initiatieven aan belangrijke actoren. Het treedt op als en wanneer het resultaat van een project beschikbaar komt. Het verspreidingsproces houdt in dat het woord over de successen en resultaten van het project zoveel mogelijk wordt verspreid en anderen bewust worden gemaakt van het project. Kort gezegd betekent de term “Marketing & Communicatie”.
De rollen van verspreiding:
Een disseminatieplan van goede kwaliteit moet meetbare en realistische doelstellingen bevatten, een gedetailleerd tijdschema en een planning van de middelen voor de te ondernemen activiteiten. Het betrekken van doelgroepen bij activiteiten zal ook helpen om de resultaten van het project optimaal te benutten.
Is het verplicht?
Ja. Disseminatie en exploitatie is een van de gunningscriteria waarop de aanvraag zal worden beoordeeld. Afhankelijk van het type project krijgt het een ander gewicht bij de beoordeling van de aanvraag.
U MOET bepalen wat en hoe u wilt verspreiden en exploiteren. U kunt zowel materiële en immateriële resultaten verspreiden. Klik hier voor meer informatie over hen.
Wat zijn de vereisten van het disseminatieplan?
Enkele extra criteria voor de Erasmus + projecten:
• Voor mobiliteitsprojecten wordt in het aanvraagformulier gevraagd om een lijst van geplande verspreidingsactiviteiten en identificatie van potentiële doelgroepen.
• Voor samenwerkingsprojecten zal een gedetailleerd en alomvattend plan met beschrijving van doelen, instrumenten en resultaten worden gevraagd en verder beoordeeld.
• Voor alle soorten projecten zal in de laatste fase worden gevraagd om rapportage over de activiteiten die zijn uitgevoerd om de resultaten binnen en buiten de deelnemende organisaties te delen.
• Begunstigden moeten altijd het Europese embleem (de ‘EU-vlag’) en de volledige naam van de Europese Unie gebruiken in al het communicatie- en promotiemateriaal. De voorkeursoptie om te communiceren is door “Co-funded by the Erasmus+ program of the European Unio” (geen vertaling) naast het EU embleem te schrijven. Voorbeelden van erkenning van EU-financiering en vertalingen van de tekst zijn hier beschikbaar
• Richtlijnen voor begunstigden over het gebruik van het EU embleem in de context van EU-programma’s zijn hier beschikbaar
• Gebruik van het “Erasmus+ Project Results Platform”
Wat zijn de voorbeelden van een disseminatieplan?
Bezoek hier voor meer voorbeelden.
“Dissemination Indicators” kunnen zowel kwantitatief zijn (aantallen en percentages) als kwalitatief (de kwaliteit van de deelname en / of ervaring).